W poszukiwaniu DNA
Na lekcjach biologii, uczniowie klas ósmych bawili się w detektywów. A co to za sprawa? Sprawa jest taka, w oparciu o naukowe fakty, zdobytą wiedzę jednogłośnie stwierdzono, że banan, kiwi, czy brokuł to organizmy żywe. Ale to nie koniec zadziwiających odkryć. Materiał pochodzenia roślinnego, zatem… kwas nukleinowy, nośnik informacji genetycznej, czyli DNA- tego właśnie szukamy. Kroimy, rozdrabniamy, blendujemy, rozcieramy i docieramy do wnętrza komórki. Chłodzimy, rozcieńczamy, sączymy i naszym oczom ukazuje się cudowna, malutka niteczka- DNA.
Rozdzielamy składniki mieszanin
Każdy wie, czym jest mieszanina, ale nie każdy zna sposoby, które pozwalają na rozdzielenie jej składników. Dla uczniów klas siódmych to żaden problem, potrafią rozdzielić składniki tuszu, tak magia 🙂
Wieża gęstości, wskaźniki i mamy- tęcza gotowa.
Hodowle roślinne
Od nasionka się zaczyna, taka mała ta roślina, wszystkim doskonale znana, to rzeżucha ukochana. Tak się zrymowało… Rzeżucha to bohaterka doświadczeń prowadzonych na lekcji biologii w klasach piątych. Po pierwsze trzeba było ją wysiać, a po drugie poddać działaniu różnych czynników. I oczywiście próba kontrolna, stanowiąca punkt odniesienia naszych obserwacji. Fajna sprawa 🙂